איך אפשר לטפל בחריגת בנייה ?

נובמבר 24, 2022 0 Comments

בעסקי הבנייה ישנם לא מעט "נקודות שחורות" שעלולות לשאוב את כספי ההשקעה שלנו, אחת מהן ואולי הלא מדוברת מבניהן נוגעת אל חריגות הבנייה בבית שאנו רוכשים או בבית שבבעלותנו. בשני המקרים וללא בדיקה דקדקנית, אנו עלולים למצוא עצמנו בעלים או בעלים עתידיים של נכס עם חריגות בנייה והוא עלול לגרור אותנו אל דיונים בבית המשפט ואליו יתלווה גם סנקציות שונות ואפילו מאסר בפועל! לכן אם לא ביצענו את כל הבדיקות הרצויות בנכס, חשוב לדעת איך וכיצד אפשר לטפל בחריגות בנייה ולחסוך עבורנו לא מעט הוצאות כספיות, הגעה אל וועדות שונות ולדיונים משפטיים.

הדרכים הטובות ביותר לטפל בחריגות בנייה

במידה ואכן גילינו כי הנכס שבבעלותנו סובל ממה שנקרא "חריגות בנייה", עדיין יש באפשרותנו "להכשיר" את החריגה אך בחלק לא קטן מהמקרים היא תתלווה אל קנס. עלות הקנסות עבור חריגות בנייה משתנה על פי גודל עבירת השטח, כשאליו מצטרף בחלק גדול מהמקרים גם היטל שבח. הכשרת החריגה כמובן מותנת בהסכמה של הרשויות ולהסדר שנקבע בנוגע לנכס, כאשר הסדר שכזה יכלול קבלת הסדר מוועדת הבנייה, תשלומי קנסות וכו. כמו כן בכדי לעבור את שלב הוועדה על בעלי הנכס להצטייד בשרטוט מדויק של חריגת הבנייה ושל הנכס, זכויות בעלי הנכס ועוד. כמובן שהוועדה יכולה לדחות את הבקשה, אך לצד זאת יכולה גם לבקש אישורים שונים החל מתושבים המתגוררים בסביבה ועד לאישור אנשי מקצוע שונים.

מה נחשב לחריגות בנייה בכלל?

לצד אופי הטיפול בחריגות בנייה שעלול לכלול כמה משוכות שלא תמיד קלות, חשוב גם להכיר אילו סוגי בנייה נחשבים לחריגות בנייה. אחת הדוגמאות הקלאסיות הוא שימוש שלא לפי הגדרת השטח/מבנה, שכן בניית דירות או מבנה מסחרי בשטח חקלאי תחשב לחריגות בנייה. עם זאת שימוש בבית מגורים כמעון ילדים ללא האישורים הרלוונטים(וועדה, משרד החינוך ועוד) תחשב גם כן לשימוש חורג במבנה. כמובן שחריגות בנייה מתייחסות גם לבנייה של חדר/מרפסת/מחסן ללא קבלת היתר, עם זאת בנייה של פרגולות בגובה מסוים איננה דורשת אישור בנייה וגם שינוי פנימי של המבנה.

לקריאה נוספת – https://netivey-hakama.co.il/harigot/