רישוי אדריכלים בישראל

יוני 7, 2022 0 Comments

בכל מקצוע קיימים מגוון רחב של בעלי תפקידים שונים, כאשר בשנים האחרונות כמעט ואין מקצועות המתבססים בעיקרם על לימוד עצמי או דרך ניסיון בלבד, אלא דרך קורסים סדורים/סדנאות/לימודי תואר ותעודה. אך כאשר מדובר ברכישת מקצוע כמו אדריכלות בישראל, חשוב לדעת כי הליך זה עלול לארוך לא מעט זמן ולגרום ללא מעט מהאדריכלים לעתיד לפרוש ולבצע הסבת מקצוע או לימודים. לכן הרבה לפני ההרשמה ללימודי אדריכלות, מומלץ להכיר את אורכו של המסלול הזה, מה הוא עלול לכלול ומתי אפשר לשרטט בניינים ולתכנן דברים שבסופו של דבר באמת ייבנו.

כל הדרך אל רישוי האדריכלים

לימודי אדריכלות נחשבים ללימודי תואר ראשון במרבית המקומות בהם הם נלמדים, על כן הדרישות במקרים מוסדות הלימוד מבקשים גם ציוד של מעל ל85 בציוני הבגרות וגם ציון פסיכומטרי הנע בין 500 ועד ל580. חשוב לזכור כי תנאים אלו עלולים להשתנות כאשר מוסדות הלימוד השונים עלולים לדרוש גם ראיון אישי ומבחני כניסה של המוסד עצמו. לימודי אדריכלות מתארכים במרבית מוסדות הלימוד לעד חמש שנים מלאות, שבהן ילמדו האדריכלים לעתיד על השפעות העיצוב השונות, על היבטים כלכלים וסביבתיים ועוד מגוון תחומים עשירים וסוגיות מרובות. ההרשמה ללימודי אדריכלות בישראל במספר מוסדות שונים החל מבצלאל בירושלים, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת אריאל, הטכניון והמכללה האקדמית על שם סמי שמעון.

ומה קורה אחרי הלימודים?

עם סיום חמש השנים בלימודי התואר מתבקשים האדריכלים לעתיד לבצע סטאז' באורך של שלוש שנים, כאשר בזמן זה יוכלו להתמחות ולהתאמן על ידי אדריכלים בוגרים יותר ומנוסים מהם. עבודה זו כוללת גם עבודה מעשית, גם התנהלות אל מול גורמי עירייה ובנייה שונים וכל זאת בפיקוח מלא והדרכה. סיום תקופת הסטאז' הופכים את בוגרי הלימודים לאדריכלים מוכרים בפנקס האדריכלים הארצי, ובכך יכולים להשתלב בענפי הבנייה השונים ללא כל מגבלה וכמובן רישוי אדריכלים, המאפשר תכנון מבנים ובניינים בגדלים שונים.
חשוב לזכור כי השלמת לימודים או השלמת הסטאז' ללא הרשמה בפנקס האדריכלים לא תעניק רישוי לאף מתמחה או אדריכל,.