זכויות של בני נוער בעבודה

מאי 27, 2021 0 Comments

לא מעט מבני הנוער מתחילים לעבוד בתקופת הקיץ וחופשות הארוכות, בין אם בחופשת הפסח ובין בקיץ הגדול. ישנם לא מעט חוקים וסדרים אשר אמורים להפוך את העבודות שאינם מתקבלים בני הנוער למתאימות לגיל שלהם, לכן לפני שאתם מתחילים לעבוד בעבודה בתקופת החופש או לפני שאתם מעסיקים בני נוער. חשוב מאוד שתדעו את מכלול זכויות בני הנוער בעבודה, איסורים ומגבלות החלות על העסקת בני הנוער בתקופות אלו. חשוב לדעת חלק לא קטן מהן, מכיוון שהם משפיעות על לא מעט פרמטרים בעבודה, החל מהרמת משקל שמותר לבני הנוער ועד לייצור זיקוקי דינור.

שנותנים, אישורים ועוד

על מנת שיוכלו בני הנוער להשתלב בקלות במערך התעסוקה, להרוויח בהתאם לגיל שלהם ולא חלילה לקבל עשרות אחוזים מתחת למינימום, ישנם מדרגות מסודרות לכל גיל.

עד גיל 16- 70אחוז משכר המינימום ושכר של 21.45 שקל לשעה.

גיל 17- 75 אחוז משכר המינימום ושכר של 22.98 שקל לשעה.

גיל 18- 83 אחוז משכר המינימום ושכר של 25.43 שקל לשעה.

יחד עם מדרגות השכר על בני הנוער להצטייד לפני תחילת העבודה באישור רפואי המאשר כי הינם בריאים לעבודה, יחד עם זאת תעודת זהות או ספח של תעודת זהות מאחד ההורים המאשר את השייכות אליו. לאלו אשר מסיימים שנת עבודה הינם זכאים גם לדמי הבראה על פי חוק, יחד עם הוצאות של תחבורה ציבורית( ע"פ חופשי חודשי/הטענה חודשית) וכמובן תשלום עבור התלמדויות, ישיבות, חפיפות ועוד.

איסורים ומגבלות

על בני הנוער חלים לא מעט איסורים במדינה שלנו, כנל גם בעבודות שבהם הם יכולים לעבוד ועל מנת שלא יווצרו מצבים בהם בני נוער עובדים על כלים שלא הוכשרו לכך ישנן תקנות חמורות. אחת מהן היא כמובן האיסור על בני נוער לעבוד עם חומרים כימיים, ביולוגים, מעבדות מיקרוביולוגיות ועבודות עם פגועי נפש. יחד עם אלו על בני נוער אסור גם כן להיות אחראים על ביצוע שריפה/השמדה של חומרים כגון-גבס,סיד ועוד חומרים מתלקחים אחרים. בכל הקשר להרמת משקלים, ישנם הגבלות שונות כמו האיסור שבני נוער יעבדו מעל שעתיים בסחיבת מטענים העולים על 12 ק"ג ו50 ק"ג אם המטענים משונעים ע"י מריצה. מה שמביא אותנו אל האיסור הבא שהוא האיסור על העסקת בני נוער בעבודות בנייה. יחד עם איסורים אולי ישנם עוד *פירוטים כאלו ואחרים ששווה לעיין לפני העסקת בני נוער או מציאת עבודה חדשה. לקריאה נוספת – https://www.kolzchut.org.il/he/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%91%D7%A0%D7%99_%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%A8